Drukuj
Nadrzędna kategoria: Programy szkolne

Źródło: Biblioteka w szkole

 

W październiku, jak co roku, obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku tematem przewodnim było „czytanie dla pokoju”. Hasło sformułowane w taki sposób uznaliśmy za zbyt trudne dla uczniów szkoły specjalnej, więc potraktowaliśmy je jako wskazówkę dla obchodów tegorocznego MMBS i postanowiliśmy ukazać rolę literatury w poznawaniu własnych emocji oraz kształtowaniu postaw empatii i tolerancji.

Źródło: Biblioteka w szkole

Inspiracją do przeprowadzonych zajęć był wykład dr Tiny Oziewicz, autorki książek dla dzieci „Jak opowiadać o tym, co niewidzialne? Uczucia, życie wewnętrzne i inne nasze niewidoczne wymiary” wygłoszony podczas VI Ogólnopolskiej Konferencji Biblioterapeutycznej „Biblioterapia w sytuacjach kryzysowych” oraz sama książka „Co robią uczucia?”

 

To minimalistycznie wydana książka z zabawnymi ilustracjami Aleksandry Zając, która przenosi nas w świat sympatycznych stworków reprezentujących różne emocje. Na kolejnych stronach picturebooka poznajemy, m.in. smutek, który otula się kocem, nienawiść, która przegryza łącza i niszczy kontakty, radość, która skacze na trampolinie oraz kompleksy, które budują klatki. Książka stanowi zaproszenie dla dzieci i dorosłych do rozmowy na temat emocji i szukania odpowiedzi na pytanie, co kryje się w każdym z nas.

 

Temat edukacji emocjonalnej jest w szkole bardzo zaniedbany. Dzieci uczą się pisać i czytać, ale nie znają słów, które pomogłyby im nazwać świat własnych przeżyć. Dzieje się tak, ponieważ rozmowa z dziećmi o uczuciach nie jest łatwa, bo jak nazwać coś, co towarzyszy nam w codziennych sytuacjach, ale jest niewidzialne i tak trudne do uchwycenia? W sytuacjach szkolnych często zdarza się, że psychologiczna apteczka potrzebna jest natychmiast, więc ważne jest, by oswajać dzieci z tym zagadnieniem, w czym z pewnością mogą nam pomóc książki.

W bibliotece szkolnej posiadamy kilka publikacji skierowanych do dzieci, które poruszają temat emocji i poza dawaniem przyjemności z samego obcowania z książką, przemycają wiedzę z tego zakresu. Podczas tegorocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych zaprosiliśmy więc uczniów do czytelniczej przygody i odkrywania świata emocji. Przeprowadziliśmy cykl zajęć dla różnych grup wiekowych. Każde rozpoczynaliśmy bajką obrazkową kamishibai, gdyż bajki poważnie traktują świat dziecięcych uczuć i podsuwają zrozumiałe dla dzieci rozwiązania radzenia sobie z emocjami. Dzieci łatwo utożsamiają się z książkowymi bohaterami i na ich przykładzie uczą się rozpoznawania emocji oraz empatii. Kiedy dziecko opowiada o przygodach bohaterów, często dzieli się swoimi własnymi przeżyciami. Następnie przeprowadziliśmy zajęcia warsztatowe dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów z wykorzystaniem dostępnej literatury. Jesteśmy przekonani, że odpowiednio dobrana książka może wyciszyć emocje i pomóc nad nimi zapanować.

Fotorelacja z obchodów tegorocznego MMBS w ZSS Opole poniżej:

10.jpg 11.jpg 12.jpg

2.jpg 3.jpg 4.jpg

5.jpg 6.jpg 8.jpg

 
10.jpg 11.jpg 2.jpg

3.jpg 4.jpg 5.jpg

6.jpg 7.jpg 8.jpg