Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Szkoła Przysposabiającado Pracy kształci uczniów z niepełnosprawnością intelektualną wstopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Nauka trwa 3 lata (z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego do 24 roku życia).
Podstawą przyjęcia do naszej szkoły jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowywany jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), tworzony na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania. Program opracowują zespołowo nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.
Głównym celem działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych jest wszechstronny rozwój ucznia na miarę jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych możliwości,a przez to osiągnięcie przez niego optymalnej samodzielnościoraz przystosowanie go do codziennego życia tak, aby skutecznie radził sobie w otaczającym świeciew podstawowych życiowych sytuacjach - funkcjonował w najbliższym otoczeniu zgodnie z przyjętymi normami i zasadami, opanował takie wiadomości, wykształcił nawyki i umiejętności, które pozwolą wykonywać proste prace pod kierunkiem osoby dorosłej.
Cele realizowane są w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia kształtujące kreatywność, przysposobienie do pracy, zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne poprzez:
-stacjonarne zajęcia przysposobienia do pracy prowadzone w blokach tematycznych:gospodarstwo domowe (sporządzanie posiłków, obsługa sprzętu AGD), elementy szycia ręcznego,wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich,majsterkowanie – prace stolarskie, obsługa urządzeń technicznych, multimedialnych i biurowych, prace użyteczno – porządkowe, pielęgnacja roślin oraz ochrona środowiska przyrodniczego - w okresie jesiennymi wiosennym uczniowie wykonują prace ogrodnicze w ogrodzie szkolnym;
- organizację przysposobienia do pracy w formie zajęć zewnętrznych, praktyk wspomaganych np. w gospodarstwie ogrodniczym, ogrodzie zoologicznym, restauracjach, hotelu;
-kształtowanie kompetencji osobistych, społecznych i zawodowych niezbędnych w pracy;
- kształtowanie umiejętności, które w przyszłości będą przydatne w dalszej aktywizacji zawodowej np. w warsztatach terapii zajęciowej bądź na otwartym rynku pracy;
- wdrażanie do właściwego organizowania i gospodarowania wolnym czasemna miarę własnych możliwości oraz korzystania w aktywny sposób z różnorodnych form kulturalnego spędzania wolnego czasu;
- bogatą i ciekawą ofertę zajęć rewalidacyjnych oraz o charakterze terapeutycznym.
OCENIANIE:
Nauczyciele oceniają uczniów stosując ocenę opisową zachowania i osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych