Szkoła Podstawowa
Szkoła Podstawowa swoją edukacją obejmuje:
- uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
- uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Podstawą przyjęcia do szkoły podstawowej jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowywany jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), tworzony na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania. Program opracowują zespołowo nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.
Kształcenie uczniów w szkole podstawowej może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 20. rok życia.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma możliwość przedłużenia okresu nauki w szkole podstawowej: o jeden rok na pierwszym etapie edukacyjnym i o dwa lata na drugim etapie edukacyjnym.
Uczniowie szkoły podstawowej korzystają z opieki prowadzonej w świetlicy szkolnej.
Szkoła podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Uczniów obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów w normie intelektualnej, jednak jest ona odpowiednio dostosowana do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
Uczniowie realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne oraz otrzymują pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ocenianie:
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej bieżące oceny z zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjne oceny śródroczne oraz roczne ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
W szkole działa Samorząd Uczniowski, który jest organizatorem wielu akcji, imprez i uroczystości na terenie szkoły i poza nią.
Szkoła podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Edukacja w szkole podstawowej przebiega zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych.
W zespołach edukacyjno - terapeutycznych realizowane są następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne;
- zajęcia rozwijające kreatywność;
- zajęcia rozwijające komunikowanie się;
- wychowanie fizyczne;
- religia;
- zajęcia rewalidacyjne.
Podczas zajęć rozwijane są kompetencje osobiste, komunikacyjne i społeczne, które pozwolą naszym uczniom na przyszłe w miarę samodzielne i wartościowe życie. Działania edukacyjne ukierunkowane są na zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych i są dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów, indywidualnego tempa rozwoju, kompetencji komunikacyjnych, zainteresowań oraz uzdolnień.
Edukacja dzieci ma charakter całościowy i zintegrowany i oparta jest na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Wszystkie oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze traktowane są łącznie, co tworzy spójny i twórczy proces rewalidacyjny.
Ocenianie:
Nauczyciele oceniają uczniów stosując ocenę opisową zachowania i osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych.