Ułatwienia dostępu

Zajęcia rewalidacyjne stanowią integralną część edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i przysługują wszystkim uczniom naszej szkoły. W naszej szkole są również zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.
W szkole podstawowej prowadzone są w celu:
  • rozwijania mowy i umiejętności komunikowania się;
  • usprawniania sensorycznego oraz integracji czynności zmysłowo-nerwowych: rozwijania percepcji wzrokowej i spostrzegania, rozwijania percepcji słuchowej (ze szczególnym uwzględnieniem słuchu fonemowego i percepcji dźwięków mowy); usprawniania czynności zmysłów powonienia, smaku, dotyku oraz kinestezji;
  • rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • usprawniania czynności narządów mowy;
  • rozwijania sprawności manualnej;
  • ćwiczenia pamięci;
  • ćwiczenia koncentracji uwagi;
  • rozwijania myślenia;
  • korygowania niepożądanych zachowań;
  • rozwijania autoorientacji i orientacji przestrzennej oraz samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
  • wspierania w nabywaniu umiejętności czytania, pisania, liczenia;
  • rozwijania sprawności psychofizycznej;
  • rozwijania zainteresowań;
  • wzmacniania kondycji fizycznej;
  • wspomagania samodzielności osobistej i społecznej;
  • kształtowania umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i rekreacji;
  • przygotowania do radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych;
  • przygotowania do radzenia sobie z sukcesem i porażką;
  • kształtowania umiejętności bycia asertywnym.
W szkole przysposabiającej do pracy, kładąc naciskna mocne strony uczniów, celem zajęć jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, m.in. radzenie sobie ze stresem, aby uczeń mógł osiągnąć sukces poprzez:
  • doskonalenie mowy i umiejętności komunikowania się w codziennym życiu, w tym załatwiania różnych spraw osobiście, telefonicznie, przez pocztę elektroniczną;
  • doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi;
  • korekcję wad postawy oraz kompensowanie odchyleń i braków rozwojowych;
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • doskonalenie orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo-przestrzennej;
  • rozwijanie myślenia;
  • korygowanie niepożądanych zachowań;
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
  • wspieranie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
  • doskonalenie samodzielności osobistej i społecznej;
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką;
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających;
  • wzmocnienie wiary we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy, kształtowanie pozytywnej samooceny;
  • doskonalenie umiejętności bycia asertywnym.
Na każdym etapie edukacyjnym rodzaj zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć specjalistycznychzostaje określony w indywidulanym programie edukacyjno -terapeutycznym ucznia w oparciu o zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wyniki wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.