Zajęcia rewalidacyjne stanowią integralną część edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i przysługują wszystkim uczniom naszej szkoły. W naszej szkole są również zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.
W szkole podstawowej prowadzone są w celu:
- rozwijania mowy i umiejętności komunikowania się;
- usprawniania sensorycznego oraz integracji czynności zmysłowo-nerwowych: rozwijania percepcji wzrokowej i spostrzegania, rozwijania percepcji słuchowej (ze szczególnym uwzględnieniem słuchu fonemowego i percepcji dźwięków mowy); usprawniania czynności zmysłów powonienia, smaku, dotyku oraz kinestezji;
- rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- usprawniania czynności narządów mowy;
- rozwijania sprawności manualnej;
- ćwiczenia pamięci;
- ćwiczenia koncentracji uwagi;
- rozwijania myślenia;
- korygowania niepożądanych zachowań;
- rozwijania autoorientacji i orientacji przestrzennej oraz samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
- wspierania w nabywaniu umiejętności czytania, pisania, liczenia;
- rozwijania sprawności psychofizycznej;
- rozwijania zainteresowań;
- wzmacniania kondycji fizycznej;
- wspomagania samodzielności osobistej i społecznej;
- kształtowania umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i rekreacji;
- przygotowania do radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych;
- przygotowania do radzenia sobie z sukcesem i porażką;
- kształtowania umiejętności bycia asertywnym.
W szkole przysposabiającej do pracy, kładąc naciskna mocne strony uczniów, celem zajęć jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, m.in. radzenie sobie ze stresem, aby uczeń mógł osiągnąć sukces poprzez:
- doskonalenie mowy i umiejętności komunikowania się w codziennym życiu, w tym załatwiania różnych spraw osobiście, telefonicznie, przez pocztę elektroniczną;
- doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi;
- korekcję wad postawy oraz kompensowanie odchyleń i braków rozwojowych;
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo-przestrzennej;
- rozwijanie myślenia;
- korygowanie niepożądanych zachowań;
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
- wspieranie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
- doskonalenie samodzielności osobistej i społecznej;
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką;
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających;
- wzmocnienie wiary we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy, kształtowanie pozytywnej samooceny;
- doskonalenie umiejętności bycia asertywnym.
Na każdym etapie edukacyjnym rodzaj zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć specjalistycznychzostaje określony w indywidulanym programie edukacyjno -terapeutycznym ucznia w oparciu o zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wyniki wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.