Ułatwienia dostępu

Szkoła Przysposabiająca do Pracy jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.  Nauka trwa 3 lata (z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego do 24 roku życia). 

Podstawą przyjęcia do naszej szkoły jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowywany jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), tworzony na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania. Program opracowują zespołowo nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.

Na tym etapie edukacji wprowadzamy naszych uczniów w dorosłość, przygotowujemy do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia. Edukacja odbywa się głównie w naturalnych sytuacjach życia codziennego, tak aby nasi uczniowie mieli możliwość jak najłatwiej wykorzystać zdobyte umiejętności poza szkołą i lepiej radzili sobie z nowymi wyzwaniami.

Cele edukacji uczniów szkole przysposabiającej do pracy:

  • wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych możliwości;
  • utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy;
  • nabywanie nowych umiejętności praktycznych umożliwiających samodzielne funkcjonowanie;
  • rozwijanie autonomii ucznia oraz wyposażenie go - na miarę jego indywidualnych możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, aby:

- mógł w najpełniejszy sposób porozumiewać się z otoczeniem;

- zdobył optymalną niezależność życiową w zakresie indywidualnych potrzeb – był zaradny w codziennych sytuacjach społecznych, podjął aktywność zawodową w warunkach chronionych;

- mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego;

- właściwie organizował swój wolny czas;

- przestrzegał ustalonych i obowiązujących norm i zasad.

W Szkole Przysposabiającej do Pracy prowadzone są następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne:

- funkcjonowanie osobiste i społeczne;

- zajęcia rozwijające komunikowanie się;

- zajęcia kształtujące kreatywność;

- przysposobienie do pracy;

- wychowanie fizyczne;

- religia;

- zajęcia rewalidacyjne.

 

Zajęcia przysposobienia do pracy służą nabyciu praktycznych umiejętności i prowadzone są:

-  stacjonarnie w blokach tematycznych: gospodarstwo domowe (sporządzanie posiłków, obsługa sprzętu AGD), elementy szycia ręcznego, wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich, majsterkowanie (drobne prace stolarskie), obsługa urządzeń technicznych, multimedialnych i biurowych, prace użyteczno – porządkowe, pielęgnacja roślin oraz ochrona środowiska przyrodniczego - w okresie jesiennym i wiosennym uczniowie wykonują prace ogrodnicze w ogrodzie szkolnym;

- w formie tzw. praktyk wspomaganych poza szkołą.  

OCENIANIE:

Nauczyciele oceniają uczniów stosując ocenę opisową zachowania i osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, załącznik nr 5 - czytaj