Drodzy Rodzice!
          Przedstawiamy książki, które mogą wnieść nowe pomysły do wspólnych zabaw z dziećmi, spędzania czasu wolnego, jak i pomogą zrozumieć i rozwiązać nurtujące Was problemy.
Życzymy miłej lektury!
 

Jagoda Cieszyńska
"Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli."
Poradnik wyjaśnia rodzicom i nauczycielom w bardzo przystępny i czytelny sposób jak nauczyć małe dziecko czytać metodą symuntaniczno-sekwencyjną. Przewodnik zawiera dodatkowy rozdział poświęcony mózgowej organizacji funkcji językowych, wyjaśniający neuropsychologiczne podłoże wczesnej nauki czytania, zarówno dzieci zdrowych, jak i z zakłóceniami rozwojowymi. Dzięki specjalnemu podejściu można z powodzeniem nauczyć czytać dzieci niesłyszące, zagrożone dysleksją a także dzieci z zaburzeniami mowy. Dzieci odkrywają, że można czytać bez stresu i wysiłku a wspólne czytanie sprawia radość i przyjemność.

 

Hanna Olechnowicz
„Dobre chwile z naszym dzieckiem - zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru””
 Książka opowiada o życiu psychicznym małego dziecka. Zawiera serię pomysłów na zabawę z dziećmi. Proponowane tutaj zabawy mają charakter „leczący”  i rozbudzają czy też przywracają „apetyt na rozwój” dzieciom, które tego potrzebują. Pozwalają też lepiej zrozumieć dzieci  i wyzwalają ich możliwości rozwojowe. Jest to zapewne fajna propozycja dla całej rodziny, która sprawi wiele radości. Wzbogaci też pomysły na wspólne spędzanie czasu.Napisana jest w sposób lekki, łatwy  i zwyczajny sposób przez wybitnego  specjalistę – psychologa klinicznego Hannę Olechnowicz.
 
Krzysztof Sąsiadek
„Zabawy paluszkowe”
          Zabawy paluszkowe znane są od wielu pokoleń. Można się nimi wiele razy bawić, a mimo to są ciągle atrakcyjne i nie nudzą się dzieciom. W tej książeczce znaleźć można wiele znanych i nowych  zabaw paluszkowych. Przydadzą się w poczekalni u lekarza, w podróży i w każdej wolnej chwili, kiedy nudno, albo brakuje zabawek. 
          Zabawy paluszkowe poprawiają zdolności manualne, uczą koncentracji, współpracy, przygotowują do układania, konstruowania, lepienia, rysowania a także pisania. Ważne jest, że dzieci bardzo chętnie w nich uczestniczą, dzięki temu poprawia się porozumienie i współpraca z dzieckiem, co wpływa korzystnie na rozwój komunikacji. Dzieci podczas zabaw paluszkowych uczą się naprzemienności, co jest podstawą dialogu. 
          Dzieci mają też okazję do ćwiczenia różnych emocji, a przede wszystkim do przeżywania wspólnej radości.  Zabawy paluszkowe oprócz tego, że są okazją do przeżycia wielu radosnych chwil, wpływają pozytywnie na ogólny rozwój dziecka. 
 
Hanna Olechnowicz, Robert Wiktorowicz
„Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego”
         Książka ta skierowana jest do rodziców i profesjonalistów, którzy pozostają w relacji z dzieckiem z autyzmem. To scenariusze prostych zabiegów terapeutycznych, które pomogą uwolnić siły rozwojowe drzemiące w dziecku. Proponowane tu postępowanie prowadzi do otwierania się dziecka na kontakty z innymi ludźmi i lepszego z nimi współdziałania. 
         Autorami tej książki są psychologowie H. Olechnowicz i R. Wiktorowicz, którzy swoją wiedzę opierają i weryfikują doświadczeniem wieloletniej pracy z dziećmi z zaburzeniami więzi w pracy w klubie terapeutycznym.  Wszystkie zaproponowane scenariusze powstały w wyniku pracy z dziećmi, które je „zaproponowały” i zaakceptowały. 
 
Lise Eliot 
„Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia.” 
          Autorka książki Lise Eliot połączyła w niej pasję naukowca neurobiologa z ciekawością i troskliwością matki trojga dzieci, zainteresowanej rozwojem dziecka niemal od chwili poczęcia. 
          Do napisania zainspirowały ją własne dzieci, zafascynowanie od zawsze mózgiem i obserwacja rozwijających się mózgów małych dzieci. W swej książce autorka  starała się odtworzyć i nakreślić sposób, w jaki formuje się mózg dziecka oraz konsekwencje tego dla każdej z pojawiających się zdolności umysłowych.
         Zamieszczone tu informacje są szczegółowe, ale zrozumiałe dla czytelnika bez przygotowania naukowego.  Znajdziemy tu odpowiedzi na wiele pytań np.: jak na mózg wpływa poród, dlaczego niemowlęta lubią być huśtane, jak rozwija się dotyk, zmysł ruchu i równowagi, smak i węch, zdolność widzenia i słyszenia, jak przebiega rozwój społeczny i emocjonalny, jak w mózgu rodzi się inteligencja czy też jak wychować bystrzejsze dziecko. 
          
Hanna Olechnowicz, Felicyta Krawczyk
„Dynamika rozwoju chłopca z autyzmem. Jak żyć z chorobą.”
W tej książce przedstawiamy postępowanie terapeutyczne z dzieckiem z autyzmem. Składa się na nie relacja terapeutki F. Krawczyk, która na bieżąco opisywała przebieg terapii 
i opracowanie teoretyczne psychologa klinicznego H. Olechnowicz. Część teoretyczna wyjaśnia, dlaczego zastosowane interwencje terapeutyczne były skuteczne. 
          Rodzice, jak i  specjaliści znajdą w tej książce wiele praktycznych wskazówek i pomysłów na wspólne aktywności, ale też wskazania do wyzwalania potencjału rozwojowego dzieci.
      Książka ta jest efektem pracy terapeutki naszego Zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a bohater książki jest obecnie uczniem drugiej klasy szkoły podstawowej.
 
Katarzyna Szłapa
„Cmokaj, chuchaj, parskaj, dmuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych”
          Książka zawiera propozycje ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych dla dzieci. Prezentowany materiał został podzielony na dwie części. Pierwsza zawiera propozycje ćwiczeń oddechowych, kształtujących prawidłowy tor oddechowy, natomiast część druga poświęcona jest ćwiczeniom artykulacyjnym, usprawniającym motorykę narządów mowy.             
          Zadaniem większości ćwiczeń jest koordynacja pracy narządów artykulacyjnych 
z działaniami koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia zostały ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności - od najprostszych do coraz trudniejszych. Prezentowany materiał jest ciekawie przedstawiony, dziecko znajdzie tu rysowanie po śladzie, labirynty, historyjkę obrazkową. Książka zawiera dwie gry planszowe.
 
Violet F.Maas
„Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej”
          Autorka V.F. Maas to terapeutka zajęciowa i nauczycielka  metody Integracji Sensorycznej. W swej książce przedstawia jak poszczególne zmysły człowieka różnią się między sobą i jednocześnie  tworzą jeden układ narządów zmysłów.
          Integracja czynności zmysłowo-ruchowych rozpoczyna się już w pierwszych tygodniach życia. Aby wszystkie narządy zmysłów działały zgodnie i harmonijnie muszą przejść długą i skomplikowana drogę, polegającą na stopniowym uczeniu się i wytwarzaniu coraz pełniejszego współdziałania, czyli integracji we wspólnej pracy. 
          Zaburzenie rozwoju tej integracji na jednym z jej etapów może spowodować brak ich zgodnego i harmonijnego współdziałania, a co za tym idzie; problemy w codziennej egzystencji i osiąganiu sukcesów życiowych. Książka wyjaśnia, jak powstają zaburzenia, jak je rozpoznawać i leczyć. Zawiera wiele przykładów konkretnych problemów występujących u dzieci i sposobów radzenia sobie z nimi.